Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig
dossier

Stress

Bescherm je brein tegen stress

Bescherm je brein tegen stress

Chronische stress kan het brein laten krimpen. Hetzelfde geldt voor een depressie. Wat kun je daar tegen doen?
Lees verder   »

Stress: Goed of slecht?

Een beetje stress kan geen kwaad; veel mensen leveren betere prestaties onder druk. Sterker nog; velen zullen aangeven dat ze eigenlijk alleen maar kunnen werken als ze een beetje gestresst zijn. Continue stress is echter voor niemand goed. Het gaat je geestelijk opbreken en heeft bijzonder verstrekkende lichamelijke gevolgen. Balanceer je stressniveau dus met voldoende ontspanning!

Terug naar boven

Symptomen van stress

 

Stress uit zich op verschillende manieren. Wie last heeft van stress, voelt vaak een geestelijke druk. Ook lichamelijk uit stress zich: een stijgende hartslag, hogere bloeddruk, spanning in de nek, schouders en rug, moeheid, futloos gevoel, hartkloppingen, paniekaanvallen, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, eetproblemen en irritaties. Heel veel klachten zijn uiteindelijk terug te voeren op stress. Hoe langer iemand last heeft van stress, des te ernstiger de symptomen zijn.

Bron afbeelding: flickr.com

Terug naar boven

Stress-behandeling

 

Wie last heeft van een relatief lichte vorm van stress, kan dit zelf ‘behandelen’. Door beter op jezelf te letten, vaker ‘nee’ te zeggen, regelmatig te sporten, gezond te eten en drinken, meditatieoefeningen te doen en werken en niets doen met elkaar af te wisselen, kan het stressniveau verlaagd worden tot een acceptabel niveau. Wie echter te lang op een te hoog tempo is doorgegaan, heeft meer baat bij professionele hulp, bijvoorbeeld in de vorm van therapie, training of speciale oefeningen. Ernstigere gevolgen (burn-out, overspannenheid) kunnen dan mogelijk nog voorkomen worden. Wie het gevoel heeft de controle kwijt te zijn, kan het beste een bezoek brengen aan de huisarts.

Bron afbeelding: flickr.com

Terug naar boven

Stress voorkomen

Stress volledig voorkomen is bijna onmogelijk. Iedereen krijgt op het werk of in zijn of haar privé-leven wel eens te maken het stressvolle situaties. Wie echter op een goede manier met stress om gaat, hoeft hier verder geen blijvende schade aan over te houden.

Natuurlijk zijn er ook een aantal dingen te doen die stress wel verminderen. Die zijn echter afhankelijk van de stressfactoren. Wie gestresst raakt van het werk, kan baat hebben bij een cursus time management of delegeren. Wie merkt gestresst te raken van teveel hooi op de vork nemen, kan winst behalen door vaker ‘Nee’ te zeggen. Een gezonde, regelmatige levensstijl helpt om stress te voorkomen en/of hier op een gezonde manier mee om te gaan. Veel sporten, regelmatig en voldoende slapen en gezond eten zijn belangrijk. 

Terug naar boven

Handig om te weten!

- Een regelmatig leven kan stress verminderen.
- Wie zich breed oriënteert en door blijft leren, heeft minder last van stress. Cursussen zijn dus goed voor de ontwikkeling én gezondheid!
- Muziek helpt stress te verlichten, combineer dit met sporten voor een dubbel effect
- Wie last heeft van stress, kan zich soms maar moeilijk ontspannen. Kruiden als Valeriaan kunnen dan net een steuntje in de rug geven.
- Heb je een huisdier? Schenk daar dan wat meer aandacht aan. Onderzoek wijst uit dat spelen met dieren het stressniveau verlaagt. Spelen met kinderen kan ook; dat vraagt zoveel aandacht, dat de stress vanzelf naar de achtergrond verschuift.
- Doe dagelijks wat ontspanningsoefeningen, ook als het stressniveau nog niet zo hoog is. Voorkomen is beter dan genezen.

Terug naar boven

Bronvermelding

‘Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disorders’, J. Kabat-Zinn, A. O. Massion, et.al. American Journal of Psychiatry, 1992; 149:936-943.

Stress: vriend en vijand. De aanpak van stress, thuis en op het werk, Theo Compernolle. Lannoo | Scriptum, 2006.

In wankel evenwicht: over stress, levensstijl en welvaartsziekten, B. van Houdenhove. Lannoo, 2005.

Terug naar boven

Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Dossier in beeld

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door Madicine Media
Some stock images used under license from Shutterstock