Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig

Onderzoek bewijst: vlees maakt dik, yoghurt maakt slank

Als je af wilt vallen, moet je minder eten en meer bewegen. Tenminste, dat wordt meestal gezegd. Toch blijkt uit nieuw onderzoek dat wát je eet veel belangrijker kan zijn dan veel bewegen. Voor het onderzoek werden de gegevens vergeleken van drie onderzoeken die over een periode van 20 jaar werden uitgevoerd onder ruim 120.000 Amerikaanse mannen en vrouwen. De proefpersonen werden gedurende die 20 jaar gevolgd en aan de hand van eventuele veranderingen in levensstijl werd gekeken wat hen nu dikker of juist slanker maakte.

Vijf grote dikmakers

Opvallend is dat er uit het onderzoek vier belangrijke dikmakers naar voren kwamen. Als de proefpersonen binnen een periode van vier jaar waren aangekomen, had dit meestal te maken met het eten van:

  • Chips
  • Aardappels
  • Zoete drankjes, zoals frisdrank
  • Rood vlees
  • Vlees als gehakt en worstjes

De proefpersonen kwamen gedurende vier jaar gemiddeld drie kilo aan door het eten van deze producten. Over de hele onderzoeksperiode telt dit op tot maar liefst 15 kilo.

Vijf grote afslankers

Gelukkig staan daar ook vijf grote afslankers tegenover. Proefpersonen die de volgende producten aten, bleken hiervan juist gewicht kwijt te raken:

  • Groenten
  • Volkoren producten
  • Fruit
  • Noten
  • Yoghurt

Deze producten zorgden voor een gewichtsafname van ongeveer anderhalve kilo over een periode van vier jaar. Het meest opvallende product uit dit rijtje is wel yoghurt: het regelmatig eten van yoghurt leverde de proefpersonen gemiddeld een gewichtsverlies op van bijna een halve kilo.

Invloed van levensstijl

Natuurlijk blijft ook de levensstijl van invloed. Uit het onderzoek bleek dat lichamelijke activiteit een gewichtsverlies van ongeveer een kilo per vier jaar op kan leveren, terwijl het drinken van alcohol, roken, te veel of te weinig slapen en het kijken van televisie er juist weer voor kunnen zorgen dat je extra aankomt. Deze resultaten zijn echter los te zien van het voedingspatroon.

Wie relatief gemakkelijk af wil vallen, hoeft dus niet direct in beweging te komen, maar kan wel wat eenvoudige aanpassingen in zijn of haar eetpatroon doorvoeren. Elke dag een kommetje yoghurt, wat meer vegetarisch eten en eens wat vaker volkorenpasta of volkorenrijst eten, in plaats van aardappels helpt al veel. Ook het vervangen van chips door noten en (gedroogd) fruit is een relatief eenvoudige manier om op de termijn minder aan te komen en meer af te vallen.

Bron: The New England Journal of Medicine

Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door Madicine Media
Some stock images used under license from Shutterstock