Minder frisdrank door anti-reclame

Frisdrank en vruchtensap spelen een grote rol bij het ontstaan van overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Maar als er flink campagne wordt gevoerd tegen die drankjes, kopen mensen het ook minder. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd gehouden in de VS.

In een onderzoek werd de supermarktverkoop van suikerhoudende dranken onderzocht in twee verschillende regio?s. In de eerste regio liep een flinke campagne tégen frisdrank. Via mailings, sociale media, commercials en billboards, werden mensen geattendeerd op minder frisdrank drinken. De boodschap was overal te zien; van scholen, kinderopvang tot sportclubs. In de andere regio liepen er geen campagnes.

De campagnes liepen drie jaar tijd. In die periode nam de supermarktverkoop van gewone frisdrank in het campagnegebied met bijna 20 procent af. In het controlegebied bleef de frisdrank verkoop hetzelfde. Ook de verkoop van vruchtensap en sportdrankjes gingen minder over de toonbank in de campagne-regio.

Of de totale suikerintake ook afnam in het campagnegebied is niet met zekerheid te zeggen, omdat alleen naar de verkoop van suikerhoudende dranken in supermarkten is gekeken.