Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig
Behandeling vitamine D-tekort?

Behandeling vitamine D-tekort?

Hoe kun je het beste vitamine D-tekort behandelen?
Lees verder »

Vitamine D-tekort

Vitamine D is belangrijk voor het menselijk lichaam. Het maakt botten sterker en heeft een positief effect op het humeur. Veel mensen hebben echter te kampen met een vitamine d-tekort. Ze eten te weinig voedingsmiddelen met deze vitamine en komen te weinig in contact met zonlicht. Vitamine D kan namelijk niet alleen ingenomen worden, het kan ook in het lichaam worden aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een tekort aan vitamine D kan de botten verzwakken. Ook kan het leiden tot een neerslachtige stemming.

Terug naar boven

Symptomen

Wat zijn de symptomen van Vitamine D-tekort?

Een vitamine D-tekort kan herkend worden aan de volgende symptomen:

• Chronisch tekort aan energie
• Zwakkere botten
• Bloedend tandvlees
• Spier- en/of gewrichtspijn
• Lusteloosheid
• Angstaanvallen
• Hyperventilatie
• Krampen en spiertrillingen

Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen.

Terug naar boven

Behandelen

Hoe kun je vitamine D-tekort behandelen?

Het kan alleen behandeld worden door het tekort aan te vullen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Eet bijvoorbeeld meer vette vis en wissel hierin af met vlees en eieren. Kies daarnaast vaker het gebruik van halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Ook daar wordt vitamine D aan toegevoegd. Voor kinderen zijn er speciale dranken met extra vitamine D. Ook voldoende zonlicht helpt het vitamine D-niveau op peil te houden. De wetenschap debatteert nog over in hoeverre lichttherapielampen en zonnebanken effectief zijn: die filteren UV-B straling weg, terwijl die straling juist verantwoordelijk is voor de aanmaak van vitamine D.

Terug naar boven

Tips

Tips voor voldoende vitamine D

In veel gevallen is een gevarieerd eetpatroon en regelmatig in de buitenlucht komen voldoende voor een gezond vitamine D-niveau. Er zijn echter ook bevolkingsgroepen die extra vitamine D nodig hebben. Dit zijn bijvoorbeeld:

• Kinderen tot en met 3 jaar
• Vrouwen die borstvoeding geven of zwanger zijn
• Mensen die weinig buiten komen of hun huid bedekken
• Vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar
• Mensen met een donkere huidskleur

 

Terug naar boven

Voorkomen

Tekort voorkomen

Vitamine D zit in zonlicht, maar ook in voedsel. Over het algemeen zit er echter zo weinig vitamine D in voedsel, dat aanvulling middels vitaminepillen gewenst is. Vitamine D-tabletten zijn verkrijgbaar bij de drogist, hier is geen recept voor nodig. Let op: deze tabletten zijn vaak niet geschikt voor mensen met nier- en leverproblemen. In dat geval is het raadzaam contact op te nemen met de huisarts voor een alternatief.

Een andere manier om aan voldoende vitamine D te komen, is door regelmatig het licht op te zoeken. Het lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht.

Terug naar boven

vitamine d in voedingsmiddelen

De zon blijft de belangrijkste bron van vitamine D. Toch zijn er ook mogelijkheden om vitamine D via voedingsmiddelen binnen te krijgen. Vitamine D komt van nature voor in dierlijke voedingsmiddelen. De grootste hoeveelheden zijn te vinden in vette vissoorten als makreel en zalm. Daarnaast wordt regelmatig vitamine D toegevoegd aan bijvoorbeeld margarine, halvarine en producten om in te braden of bakken.

Terug naar boven

vitamine D en moedermelk

Vitamine D is vooral erg belangrijk voor baby's. Het helpt bij het groeien. Dit geldt na de bevalling, maar ook al tijdens de zwangerschap. Voor aanstaande moeders is het daarom zaak om veel vitamine D binnen te krijgen, om het zo ook door te kunnen geven aan de baby. De Amerikaanse Vitamin D Council adviseert zwangere vrouwen om 4.000-6.000 IU per dag binnen te krijgen. De Food and Nutrition Board vindt 600 IU per dag al genoeg. Uit onderzoek van de Universiteit van South Carolina blijkt dat minimaal 4.000 IU per dag het beste is voor de baby. In dat geval is de kans op een probleemloze bevalling het grootst en kan de baby zich het beste ontwikkelen.

Als je niet voldoende vitamine D binnenkrijgt, of je (borst)voeding bevat niet voldoende, kun je je baby een supplement geven, bijvoorbeeld in de vorm van druppels.

Terug naar boven

Zonnebrand tegen vitamine d?

Uit recent onderzoek blijkt dat zonnebrandcrème vitamine D niet tegenhoudt. Eerder werd gedacht dat dit wel het geval was en dat vitamine D alleen kon worden opgenomen via onbeschermde huid. Voor het onderzoek werd een zonnebrandmiddel met SPF 15 gebruikt die wel de UVB-stralen die de huid verbrandt blokkeert, maar niet de UVA-stralen, die het lichaam stimuleren om vitamine D te produceren. Voor wie niet wil verbranden, maar ook liever geen zonnebrandcrème gebruikt, zijn er ook natuurlijke middeltjes om zonnebrand tegen te gaan.

Terug naar boven

Daglichtlamp of zonlicht?

Daglichtlampen hebben een zelfde soort effect op lichaam en geest als zonlicht. Toch werkt het niet helemaal hetzelfde. Omdat daglichtlampen over het algemeen geen UV-stralen uitstoten, helpen deze lampen het lichaam niet om vitamine D aan te maken. Er zijn speciale lampen die hier wel bij zouden helpen. Als dat het geval is, zou de lamp in ieder geval UVA-stralen uit moeten zenden.

Terug naar boven

vitamine d en kanker

Er zijn onderzoeken die aantonen dat een hoger niveau van vitamine D in het bloed een verminderd risico op dikke darm- en endeldarmkanker oplevert. Toch kan niet gezegd worden dat vitamine D echt kanker voorkomt, daarvoor zijn de resultaten van verschillende onderzoeken nog te inconsistent. Wat wél bewezen is, is dat UV-straling huidkanker kan veroorzaken. Zorg dus altijd voor voldoende bescherming, zodat de huid de goede UV-stralen op kan vangen en vitamine D aan kan maken, zonder dat de kans op huidkanker vergroot wordt.

Terug naar boven

bronnen

'Does sunscreen block vitamin D?', The Sydney Morning Herals
Vitamin D and calcium supplementation reduces cancer risk, The American Journal of Clinical Nutrition, 2006
Vitamine D en kanker, Stichting tegen Kanker
Terug naar boven

Vitamine D tekort

Vitamine D1 bestaat uit een combinatie van vitamine D2 ( = ergocalciferol) en vitamine D3 ( = colecalciferol). Vitamine D is noodzakelijk voor de opname van calcium ( = "kalk") in de darmen. Hierdoor wordt het calcium- ( = hypocalciŽmie) en fosfaatgehalte ( = hypofosfatemie) in het bloed te laag, waardoor de botvorming wordt verstoord.
Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht. Vitamine D3 komt o.a. voor in boter, eieren, plantaardige oliŽn, sommige vette vissoorten en in met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen (o.a. levertraan en bepaalde margarines).

Mogelijke oorzaken (o.a.)
- tekort aan vitamine D in de voeding (dit is in de Westerse wereld alleen het geval bij zeer eenzijdige voeding)
- verminderde vitamine D-opname (- malabsorptie) in de darm (bijv. bij langdurige diarree of een darm-aandoening)

NB. Vitamine D mag niet onbeperkt worden gebruikt vanwege het gevaar van te hoge calcium- ( = hyper-calciŽmie) en fosfaatgehaltes ( = hyper-fosfatemie) van het bloed.

zie ook:
- verschijnselen
- behandeling
- vitaminen

Terug naar vitaminen-tekort

Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door EXED
Some stock images used under license from Shutterstock