jackdaniels op 18 aug. 2010 12:09:53
Wat is nu het beste om te doen als iemand zich erg brandt? Ik had daar laatst een discussie over met mijn vrouw en we kwamen er niet echt uit. Ga je direct naar het ziekenhuis, of eerst onder water en daarna pas naar de eerste hulp? En moet je er nog iets opsmeren of het afdekken?
Koelen met water de rest komt later. Dus altijd eerst minimaal tien minuten de wond onder water. Hoeft geen koud water te zijn, mag ook lauw want je moet uitkijken voor onderkoeling. Daarna pas naar de dokter. Vooral niets smeren. Een open wond of blaar kun je afdekken met bijvoorbeeld wat steriel gaas.
Hey,Idd, koelen met water moet zeker eerst gebeuren gedurende minstens 10 minuten, bij een kleine wonde mag dit koud of lauw water zijn, als de brandwonde groter is dan een hand moetdit lauw water zijn i.v.m. onderkoeling. Bij kleine wonden (kleine oppervlakte eerste graad) kan je zelf verzorgen met een gel of zalf, als je naar de dokter of ziekenhuis gaat zal dit door de arts verwijdert worden -dit vaak op pijnlijke wijze-, afdekken voor vuil is wel goed maar span het gaasverbandje niet te strak aan. Bij verbranding door electrocutie of chemische producten eerst de arts (telefonisch) raadplegen en belangrijke info op het etiket tonen of doorgeven, water kan mogelijk reageren met chemische producten en de wonde erger maken.Grtz, Anton.
Reageren? Registreer een nieuw account of log in
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Laatste forum reacties
- Hoi,Ik heb jaren last gehad van hardnekkige roos... door seller1035 op 22 mei.
- Als jij zoveel last hebt van de overgang,... door gezondechocola op 16 mei.
- Allergieen en reacties bij het eten van cacao... door gezondechocola op 16 mei.
- Statines, stop met het slikken van statines, ze... door Healb op 8 mei.
- ik zit dus ook in een straatje zonder einde! IK... door leentje op 20 apr.
- Direct naar het forum
© 1999-2012 ConsuMed. Alle rechten voorbehouden.
Over ConsuMed |
Adverteren |
Privacy |
Disclaimer |
Links |
Sitemap
technische realisatie door EXED