Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig
dossier

Spieren & Gewrichten

Nieuw kraakbeen aanmaken en opbouwen... Kan dat?

Nieuw kraakbeen aanmaken en opbouwen... Kan dat?

In Nederland hebben ruim 3 miljoen mensen last van artrose en reumatoïde artritis. Deze aandoeningen gaan veelal gepaard met chronische gewrichtspijn. Lees meer>>

Spieren en gewrichten

Dat wij als mensen op allerlei manieren kunnen bewegen, hebben we te danken aan onze spieren en gewrichten. Ongemerkt worden ze dan ook dagelijks flink gebruikt. Dat gebruik begint vaak pas op te vallen op het moment dat het allemaal niet zo soepel meer gaat, als er sprake is van overbelasting of verkeerd gebruik.  

Terug naar boven

Spier- en gewrichtoverbelasting

 

Als spieren overbelast raken, is spierpijn vaak het eerste verschijnsel. Spierpijn ontstaat niet alleen door overbelasting, maar kan ook het resultaat zijn van een virus, een whiplash of een virusinfectie. Bovendien kan het een bijverschijnsel zijn van griep.

Als gewrichten overbelast of verkeerd gebruikt worden, resulteert dit in pijnlijke of stijve gewrichten, die soms zelfs opzwellen.

Bron afbeelding: flickr.com

Terug naar boven

Spier- en gewrichtspijn behandeling

 

Helaas is pijn aan de spieren en gewrichten niet altijd te voorkomen. In sommige gevallen is er geen sprake van een ‘eenvoudige’ overbelasting, maar van langdurig verkeerd gebruik, waardoor gewrichten verkeerd afslijten of spieren uitrekken. Is de pijn aan spieren of gewrichten wel verklaarbaar, maar niet binnen een week over? Bezoek dan de huisarts. Die kan de spieren testen en de gewrichten controleren met behulp van een röntgenfoto. Vervolgens kan een kuur volgen in de vorm van medicijnen of speciale oefeningen.

Bron afbeelding: flickr.com

Terug naar boven

Overbelasting voorkomen

Overbelasting van de spieren en gewrichten is voor een groot deel te voorkomen door goed op te letten en het lichaam te gebruiken op de manier waarvoor het bedoeld is. Vermijd overbelasting, bijvoorbeeld door te veel en te intensief te sporten als je weinig gewend bent.

Wie veel zittend werkt, zorgt voor een goede, ergonomisch verantwoorde werkplek. Let daarnaast op hoe je dingen optilt: til zware dingen niet zelf of alleen en probeer verder – waar mogelijk – aan te voelen of je even beter vanuit je knieën of vanuit je rug kunt tillen.  

Wees erg zuinig op je spieren en gewrichten; ernstige schade verdwijnt niet altijd meer vanzelf en ook behandelingen kunnen maar tot op zekere hoogte iets voor je doen.

Terug naar boven

Handig om te weten!

- Vanuit de knieën tillen verplaatst de druk van de rug naar de knieën. Gebruik daarom niet één methode om te tillen, maar kijk welke methode het beste past bij de klus
- Met name voor gewrichtspijn is niet altijd één oorzaak aan te wijzen. Soms kan er ook sprake zijn van een aandoening als artritis, jicht of slijtage. Wees alert en stap op tijd naar de huisarts
- De meeste gewrichtsproblemen ontstaan op latere leeftijd en zijn niet aangeboren
- Verzacht spierpijn gerust met spierbalsem, maar let er wel op dat de spieren daarna niet per ongeluk overbelast raken
- Rust roest: hoewel rust vaak goed is voor spieren en gewrichten, kan het soms nog beter zijn om rustig te bewegen, om de spieren stevig te houden en de gewrichten in beweging
- Train jezelf in het aannemen van een goede houding. Dit kost wat tijd, maar levert uiteindelijk heel veel op.

Meer weten over Spieren & Gewrichten? Stel en beantwoord vragen op het subforum Spieren & Gewrichten.

Terug naar boven

Bronvermelding

‘Neuromuscular Coordination of Squat Lifting, II: Individual Differences’, John P. Scholz, Amy G. McMillan, Physical Therapy volume 75, no. 2.

Introduction to Ergonomics (2nd edition), Robert Bridget. Taylor & Francis, 2003.

Dokter Thuis, samengesteld door dr. C. Narciss en dr. G. A. Narciss, H. J. W. Becht’s Uitgeversmaatschappij bv, Amsterdam.
Terug naar boven

Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door Madicine Media
Some stock images used under license from Shutterstock