Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig

10 tips voor een goede nachtrust

Weinig slaap is niet goed voor je. Een paar korte nachten overleef je wel, maar als je slaapproblemen serieuzere vormen aan gaan nemen, is het tijd om in actie te komen. Het is niet direct nodig om naar slaappillen te grijpen; er zijn andere, bewezen manieren om beter te slapen.

1. Houd een ritme aan

Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke morgen op hetzelfde tijdstip op. Ook als je 's avonds nog niet moe bent of er 's morgens juist niet uit kunt komen. Probeer elke nacht zo op tenminste zeven uur slaap uit te komen.

2. Vermijd stimulerende stoffen voor bedtijd

Roken, alcohol of een kop koffie drinken: het zijn allemaal dingen die je beter niet meer kunt doen voor je naar bed gaat. Nicotine stimuleert de geest en houdt je wakker. Voor cafeïne geldt hetzelfde; dat kan zelfs 14 uur lang in je lichaam aanwezig zijn.

3. Vermijd afleiding

Een slaapkamer van vroeger bestond uit een bed en soms een stoel of een raam. Een slaapkamer van tegenwoordig heeft tenminste een tv, sfeerlampen en misschien zelfs nog een spelcomputer. Dit helpt je niet bij het slapen. Vermijd alle afleiding: sluit gordijnen en deuren en schakel alle lampen uit.

4. Bedenk (en volg!) een slaaproutine

Een moe lichaam of een vermoeide geest vormen geen garantie op snel slapen. Je lijf en hoofd moeten echt klaar zijn om te slapen. Je krijgt ze zover door een slaaproutine te volgen. Zo'n routine kan bestaan uit je werk afbouwen, de tv vast uitzetten en bijvoorbeeld nog even lezen, of een douche of warm bad nemen. Ook handig: schrijf voor je naar bed gaat alles op wat je nog moet onthouden, zodat dat niet de hele nacht door je hoofd schiet.

5. Kies voor comfort

Lekker slapen doe je in een lekker bed. Investeer in een goed bed en vooral ook goede kussens. Een schuimmatras dat zich vormt naar je lichaam is ook een aanrader.

6. Slaap bij

Is het toch nodig om wat bij te slapen? Doe dan af en toe een dutje en slaap wat langer uit in de weekenden. Probeer dit niet te vaak te doen en houd je zoveel mogelijk aan je eigen schema.

7. Maak jezelf moe

Lig je al een uur in bed te draaien en kom je maar niet in slaap? Ga er dan uit. Kleed je niet al te comfortabel aan en ga even wat anders doen. Grote kans dat je afkoelt en alsnog moe wordt, waarna je lekker in slaap valt.

8. Sport veel en regelmatig

Veel en regelmatig sporten werkt als een natuurlijk slaapmiddel. Door je hartslag omhoog te werken, komt endorfine vrij. Ook geeft het je serotonine niveau een flinke boost. Beide stofjes verminderen stress en zorgen voor een goede, diepe nachtrust. Sport wel op tijd, liever niet vlak voor je naar bed gaat.

9. Schakel tv en computer op tijd uit

TV kijken en computeren wordt over het algemeen als ontspannend gezien. Toch zorgt het voor veel onrust in je hoofd, waardoor je minder makkelijk in slaap komt en minder goed door kunt slapen. Schakel je tv en/of computer tenminste een uur voor het slapengaan uit. Niets te doen? Lezen, puzzelen of wat opruimen werkt prima.

10. Eet niet (veel) voor het slapen gaan

Tot slot: vermijd eten voor het slapen gaan. Het is beter voor de lijn om tot twee uur voor het slapen niet meer te eten, maar ook beter voor je nachtrust. Je lichaam kan dan 's nachts ook echt uitrusten, in plaats van dat het druk is met je maaltijden verwerken.

Slaapproblemen komen vaak voort uit vermoeidheid. Die vermoeidheid voorkomen is beter voor je gezondheid én over het algemeen al een stuk prettiger. Hoe je vermoeidheid kunt voorkomen, lees je in ons dossier Slapen & Vermoeidheid. Vragen stellen en ervaringen delen doe je op het forum.

Bron: Huffington Post, Hoedoe.nl, Lifehack


Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door Madicine Media
Some stock images used under license from Shutterstock