Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig
dossier

Slapen & Vermoeidheid

Zo vermijd je een winterdip

Zo vermijd je een winterdip

Of je het nu wilt of niet: het weer heeft invloed op je humeur. Veel mensen krijgen tijdens de korte, donkere dagen last van een winterdip. Lees verder »

Slapen

De mens kan maar een beperkte tijd zonder slaap. Slaap geeft ons de broodnodige rust om weer bij te tanken. Zowel geestelijk als lichamelijk. Hoewel de benodigde hoeveelheid nachtrust voor iedereen verschilt, ligt deze gemiddeld op zeven tot acht uur. Wie niet aan die zeven of acht uur komt, zal snel last krijgen van vermoeidheid en andere problemen. Te lang slapen is echter ook niet goed; dat kan leiden tot een snellere cognitieve aftakeling.

Terug naar boven

Vermoeidheidsklachten

 

Wie weinig slaapt, merkt dat overdag. Irritaties steken sneller de kop op, concentreren kan heel veel moeite kosten en men kan last krijgen van geheugenverlies, stemmingswisselingen of zelfs – ’s nachts – slaapwandelen. Ook een algeheel gevoel van vermoeidheid is een teken aan de wand.

Verschijnselen van stress en depressiviteit
De verschijnselen van vermoeidheid zijn niet altijd even makkelijk te herleiden tot een slaapgebrek, omdat ze onder meer overeen komen met de verschijnselen van stress en depressiviteit.

Bron afbeelding: flickr.com

Terug naar boven

Vermoeidheid voorkomen

 

Vermoeidheid is natuurlijk (deels) te voorkomen door voldoende nachtrust. Maar voldoende nachtrust krijgen is niet voor iedereen even makkelijk. Wie geen last heeft van chronische slaapproblemen, kan baat hebben bij regelmatig sporten, gezond leven, voor het slapen gaan geen inspannende of drukke dingen doen (tv kijken, gamen, werken), een bad of douche nemen alvorens in bed te stappen en opwekkende drankjes als koffie en cola ’s avonds te vermijden. Ook een vast ritme is belangrijk; probeer zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijd op te staan.

Wie last heeft van een chronisch slaapgebrek, bijvoorbeeld door niet te kunnen slapen of vanzelf na een paar uur wakker worden, kan beter een bezoek brengen aan de huisarts. Die zal een behandeling voorstellen en/of slaappillen voorschrijven.

Bron afbeelding: flickr.com

Terug naar boven

Vermoeidheid behandelen

Bij vermoeidheid als gevolg van slaapgebrek zal als eerste gekeken worden naar de levensstijl: wie ongezond leeft, weinig beweegt, geen ritme heeft en tot diep in de nacht achter de computer of tv zit, zal veel baat kunnen hebben bij het aanpassen van die levensstijl. Die eerste stap kan al veel opleveren. 

Als echter blijkt dat het gebrek aan slaap niet te wijten is aan de levensstijl, kan de huisarts uitkomst bieden. Die onderzoekt de oorzaak en zal aan de hand daarvan therapie en/of medicatie voorstellen. Vaak is dit bedoeld als tijdelijke oplossing, tot het lichaam weer in staat is zelf ’s nachts voldoende bij te tanken. 

Terug naar boven

Handig om te weten!

- Een natuurlijk middeltje om makkelijker in (een diepe) slaap te vallen is valeriaan. Verkrijgbaar bij praktisch iedere drogist
- Als je ogen zien dat het donker wordt, word je automatisch moe. Wie wakker wil blijven, moet dus voor goede verlichting zorgen. Wie goed wil slapen, kan beter voor goede gordijnen zorgen
- ‘Bijslapen’ bestaat niet; wie het gedurende langere tijd zonder voldoende nachtrust heeft moeten stellen, zal die achterstand niet in een paar nachten inhalen
- Een vast ‘slaapritueel’ kan helpen om beter te slapen en minder vermoeid op te staan
- ’s Nachts herstelt de huid zich: wondjes of huidproblemen verdwijnen sneller bij voldoende slaap
- Wetenschappers hebben ontdekt dat ’s avonds warme melk drinken helpt bij het slapen

Terug naar boven

Bronvermelding

Omgaan met slapeloosheid, Gerard Kerkhof, Marieke de Gier, Marthe Sernee. Bohn, Stafleu, van Loghum, 2010.

Omgaan met chronische vermoeidheid, J. Spaans. Bohn, Stafleu, van Loghum, 2008.

‘Aanpak van slapeloosheid in de eerste lijn’, T. Declercq, R. Rogiers, H. Habraken, et. al. Terug naar boven

Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door Madicine Media
Some stock images used under license from Shutterstock