Uitgebreid
Zoek in alles
Of zoek in een categorie
Dossiers Nieuws & Blogs
Ziektebeelden Gezondheidstests
Medicijnen Overig

5 vette dingen die je niet dik maken

Je bent niet wat je eet. Anders zouden mensen die veel biefstuk eten wel uit een muur van spieren bestaan. En mensen die veel vet eten, zouden ook vet zijn. En juist dit laatste is lang niet altijd waar. Met de juiste vetten blijft je lichaam mooi op gewicht.

Van eten vol verkeerde vetten word je inderdaad vet. Transvetten in taartkorsten en andere baksels, verzadigde vetten in bewerkte, niet- biologische vleessoorten, voegen bergen calorieën toe. Gezonde vetten doen het tegengestelde: ze stillen je eetlust en verminderen je dagelijkse calorie-inname. Hier vijf heerlijke vette hapjes waar je niet dik van wordt:

1. Biologisch vlees
Toegegeven, het is wat aan de dure kant. Maar het grotere gehalte aan goede vetten maken het die prijs waard. Diverse studies tonen aan dat vlees uit de biologische wei meer omega-3 vetzuren bevat. Deze stoffen reduceren de kans op hartziektes, zorgen dat calorieën sneller verbranden en stimuleren de bloedtoevoer naar je spieren. Biologisch vlees is van nature magerder en minder calorierijk dan gewoon vlees. Een biologisch biefstukje heeft ongeveer een derde minder calorieën en twee derde minder vet. En het smaakt ook nog beter.

2.Olijfolie
Olijfolie bevat veel kankerwerende polyfenolen en hartversterkende enkelvoudig onverzadigde vetten, en je kunt er goed ‘mager’ mee koken. Wie een dieet volgt rijk aan olijfolie, heeft meer adiponectine dan mensen die veel koolhydraten en eiwitten innemen. Adiponectine is een vetafbrekend hormoon. Hoe meer je ervan hebt, hoe lager je BMI. Gebruik het zo veel mogelijk onverhit, bijvoorbeeld in je dressings en sauzen.

3. Kokosnoot
Kokos bevat veel verzadigd vet, maar meer dan de helft daarvan is laurinezuur, een unieke stof die bacteriën aanvalt en het cholesterolniveau verbetert. Een onderzoek liet zien dat wie kokosolie toevoegt aan zijn dieet, zijn middel gaandeweg ziet slinken. De helft van de deelnemers kreeg dagelijks twee eetlepels kokosolie, de andere helft sojaolie. Beide groepen verloren gewicht, maar alleen wie de kokosolie nam, zag het vet rond zijn middel slinken. Dus strooi gerust wat vlokken kokosvet over je yoghurt, of roerbak er je groente mee.

4. Pure chocola

Goed nieuws voor zoetekauwen, ook pure chocola kan helpen een strakke buik te krijgen. Mannen die twee uurvoor een maaltijd een ons pure chocolade aten, namen  17 procent minder calorieën in dan de eters van melkchocolade. In pure chocolade zit pure cacaoboter en dat bevat een stofwisselingsvertragend stearinezuur. Het botervet in melkchocola tempert dit effect, waardoor het sneller door je lichaam gaat. Je lijf heeft meer tijd nodig om pure chocola te verteren, waardoor het honger tegenhoudt, en je helpt af te vallen.

5. Amandelpasta
Amandelen zijn zeer vet en helpen je toch af te vallen. Twee diëten werden zes maanden lang gevolgd. Een groep volgde een vet- en caloriearm dieet met 18 procent vet, de ander een dieet met een gemiddeld vetgehalte. Om aan een gemiddeld gehalte te komen, werd het vet aangevuld met amandelen. De tweede groep verloor meer vet dan die met het ‘magere’ dieet, ondanks dat ze evenveel calorieën innamen. Bestanddelen in amandelen beperken de vethoeveelheid die het lichaam kan opnemen, dus sommigen passeren het maag-darmkanaal zonder verteerd te zijn. Roer wat amandelpasta door je havermout, of smeer het op knäckebröd met schijfjes banaan.

Bronnen: Yahoo Health Net, Realbuzz.com

Lees ook:


hetkanWel brengt optimistische journalistiek die jou helpt duurzame keuzes te maken. Met nieuwsberichten, praktische tips, interviews, vermaak en inspiratie schrijven wij met een tiental bloggers hoe de wereld groener, eerlijker en leuker kan.

Vind ons leuk op Facebook

Advertorial

Advertorial

Consumed op facebook

Gezondheidstest

Consumed Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis ConsuMed nieuwsbrief
Technische realisatie door Madicine Media
Some stock images used under license from Shutterstock